Εκτύπωση
Κατηγορία: Ασφάλεια δεδομένων
Εμφανίσεις: 434

Τι είναι το GDPR;

GDPR (General Data Protection Regulation) είναι ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2016/679). Αποτελεί νέο νόμο για την διαφύλαξη και προστασία των φυσικών προσώπων (“data subjects”) έναντι της επεξεργασίας των προσωπικών τους δεδομένων καθώς και την κατοχύρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας των προσωπικών δεδομένων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Με το νέο κανονισμό η ΕΕ θέλει να δώσει στους πολίτες της μεγαλύτερο έλεγχο στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα και στις επιχειρήσεις (ή τους οργανισμούς) ένα απλούστερο και σαφέστερο νομικό περιβάλλον λειτουργίας εφαρμόζοντας ένα ενιαίο νομικό πλαίσιο για όλες τις χώρες της Ένωσης.

Ποιοι υποχρεούνται σε εφαρμογή του νέου κανονισμού;

Κάθε οργανισμός που χειρίζεται προσωπικά δεδομένα τα οποία αφορούν πολίτες - φυσικά πρόσωπα  εντός της EE, είναι υποχρεωμένος πλέον να συμμορφωθεί πλήρως με το νέο κανονισμό, επανεξετάζοντας ή και αναθεωρώντας όλες τις διαδικασίες συλλογής, διαχείρισης ή και ανάλυσης των προσωπικών δεδομένων.

Οι κανόνες δεν εφαρμόζονται για τα δεδομένα που υποβάλλονται σε επεξεργασία από φυσικά πρόσωπα για προσωπικούς λόγους ή κατ’ οίκον δραστηριότητες, υπό την προϋπόθεση ότι δεν συνδέονται με επαγγελματική, εμπορική ή κοινωνικοπολιτική δράση.

Τι ισχύει για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;

Κάθε εταιρεία που εξυπηρετεί Ευρωπαίους πελάτες και συλλέγει τα δεδομένα τους, θα πρέπει να συμμορφώνονται με τη νέα οδηγία, ακόμη και αν η ίδια εδρεύει σε χώρα εκτός ΕΕ. Η εφαρμογή τού  νέου κανονισμού αφορά όλες τις εταιρείες και τους οργανισμούς ανεξάρτητα από το μέγεθός τους (αριθμός εργαζομένων ή οικονομικά μεγέθη).

Παρόλο που ο GDPR έχει σαφώς μεγαλύτερη σημασία στις μεγάλες επιχειρήσεις (εταιρείες με περισσότερους από 250 εργαζομένους), δεν εξαιρούνται από αυτόν οι μικρομεσαίες (SMEs). Επομένως, οι μικρές εταιρείες που διαθέτουν και επεξεργάζονται προσωπικά δεδομένα σε φυσική (έντυπα, χειρόγραφα αρχεία) ή ψηφιακή μορφή (όπως στοιχεία συνεργατών ή πελατών eshop, συστήματα CRM, ή marketing web sites) θα πρέπει να εφαρμόσουν τον κανονισμό.

Ωστόσο, o κανονισμός λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες και τους περιορισμούς στους οποίους υπόκεινται οι μικρές επιχειρήσεις διευκολύνει την εφαρμογή του περιλαμβάνοντας τις ακόλουθες παρεκκλίσεις:

Τι είναι τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα;

Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα είναι οποιαδήποτε πληροφορία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την άμεση ή έμμεση αναγνώριση ενός ατόμου. Ουσιαστικά, τα "προσωπικά δεδομένα" αναφέρονται σε οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με ένα φυσικό πρόσωπο («υποκείμενο των δεδομένων») είτε ζει σε κράτος μέλος της ΕΕ είτε συμμετέχει σε επιχείρηση της ΕΕ. Με απλά λόγια: οτιδήποτε γνωρίζει η εταιρεία σας σχετικά με τους πελάτες σας, τους εργαζόμενους ή τους υπαλλήλους των συνεργατών σας, ορίζεται ως "προσωπικά δεδομένα".

Όταν οι πελάτες σας καταχωρούν τα ονόματα ή τις διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο eshop σας, συλλέγετε προσωπικά δεδομένα. Το ίδιο ισχύει αν παρακολουθείτε τις διευθύνσεις IP για να ταξινομήσετε τους επισκέπτες του eshop σας ανά χώρα. Οτιδήποτε μπορεί να βοηθήσει στην ταυτοποίηση ενός ατόμου μετράει ως προσωπικό δεδομένο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα προσωπικών δεδομένων:

Όταν συλλέγονται χωριστά ορισμένα δεδομένα ενδέχεται να μην παρέχουν άμεση σύνδεση με ένα φυσικό πρόσωπο. Αν έχετε για παράδειγμα ένα πολύ συνηθισμένο όνομα, θα χρειαστείτε περισσότερα στοιχεία για να αναγνωρίσετε κάποιον. Το ίδιο ισχύει και για μια διεύθυνση κατοικίας, αν ζουν περισσότερα από ένα άτομα στο ίδιο σπίτι, ή για την ημερομηνία γέννησής σας - οι πιθανότητες είναι ότι περισσότερα από ένα άτομα γεννήθηκαν την ίδια ημερομηνία με εσάς ή τον τόπο γέννησής σας. Ωστόσο, εάν ξεκινήσετε να συνδυάζετε δύο ή περισσότερα από αυτά τα δεδομένα, μπορείτε να προσδιορίσετε με μοναδικό τρόπο ένα άτομο. Η ταυτότητά σας, ο αριθμός τηλεφώνου, ο τραπεζικός σας λογαριασμός και ο αριθμός της πιστωτικής σας κάρτας αντιπροσωπεύουν δεδομένα που είναι μοναδικά για κάθε άτομο και συνεπώς θα οδηγήσουν σε αναγνώριση. Τέτοιου είδους δεδομένα αποτελούν επίσης δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα.

Τι σημαίνει επεξεργασία;

Ως επεξεργασία ορίζεται κάθε ενέργεια ή σειρά ενεργειών που πραγματοποιούνται με ή χωρίς τη χρήση αυτοματοποιημένων μέσων σε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα ή σε σύνολα δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Περιλαμβάνει οποιαδήποτε από τις ακόλουθες ενέργειες: συλλογή, καταχώριση, οργάνωση, διάρθρωση, αποθήκευση, μεταβολή, ανάκτηση, αναζήτηση, συσχέτιση, κοινοποίηση, διάδοση, διαγραφή / καταστροφή.

Για παράδειγμα, η συμπλήρωση φόρμας επικοινωνίας από τον χρήστη ενός eshop στην οποία συμπεριλαμβάνεται το ονοματεπώνυμο και το email του, συνεπάγεται ότι ο λήπτης του μηνύματος (διαχειριστής του eshop) συλλέγει τα προσωπικά δεδομένα του χρήστη και αυτή η ενέργεια συνιστά "επεξεργασία” προσωπικών δεδομένων.

Πότε επιτρέπεται η επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων;

Το GDPR επιτρέπει την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων μόνο όταν ισχύει τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

  1. το υποκείμενο των δεδομένων έχει συναινέσει στην επεξεργασία των δεδομένων του για έναν ή περισσότερους συγκεκριμένους σκοπούς (π.χ. Ο πελάτης ενός eshop έχει συναινέσει στην χρήση των προσωπικών του δεδομένων για το marketing και τη διαφήμιση),
  2. η επεξεργασία είναι απαραίτητη στα πλαίσια της εκπλήρωσης μιας σύμβασης της οποίας το υποκείμενο των δεδομένων είναι συμβαλλόμενο μέρος (π.χ. δεδομένα πελάτη που χρειάζονται για την ηλεκτρονική πληρωμή ή για την παράδοση ενός προϊόντος),
  3. η επεξεργασία είναι απαραίτητη για τη συμμόρφωση με το νόμο (νομική υποχρέωση),
  4. η επεξεργασία είναι απαραίτητη για την διάσωση ή την προστασία της ζωής ενός ατόμου (του υποκειμένου των δεδομένων ή άλλου φυσικού προσώπου),
  5. η επεξεργασία είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση καθηκόντων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος σε επίσημες λειτουργίες (ισχύει για κυβερνητικούς οργανισμούς),
  6. η επεξεργασία είναι απαραίτητη για τα έννομα συμφέροντα ενός οργανισμού ή ενός συνδεδεμένου τρίτου, εκτός εάν έναντι των συμφερόντων αυτών υπερισχύει το συμφέρον ή τα θεμελιώδη δικαιώματα και οι ελευθερίες του υποκειμένου των δεδομένων.

Ποιοι εμπλέκονται;

Τα δικαιώματα του υποκειμένου των δεδομένων

Στο κεφάλαιο ΙΙΙ του κανονισμού γίνεται αναλυτική παρουσίαση των δικαιωμάτων των υποκειμένων (πελάτες / χρήστες). Με αυτά είναι δυνατή η αποτελεσματική προστασία των προσωπικών τους δεδομένων, καθώς η πρόβλεψη αυτών (μέσω GDPR) τα καθιστά αγώγιμα και υποχρεώνει τον υπεύθυνο επεξεργασίας (την εταιρεία) στην ικανοποίηση τους. Τα βασικά δικαιώματα των πελατών σχετικά με τα προσωπικά τους δεδομένα είναι:

Ποιες είναι οι υποχρεώσεις των μικρομεσαίων εταιρειών;

Είναι σημαντικό να γίνει απολύτως κατανοητό πως από την εφαρμογή του νέου κανονισμού επηρεάζεται το σύνολο των λειτουργιών μιας επιχείρησης στην οποία χρησιμοποιούνται προσωπικά δεδομένα, σε οποιαδήποτε μορφή (π.χ. λογιστήριο, πωλήσεις, HR, τμήμα πληροφορικής).

Στα πλαίσια της λειτουργίας ενός eshop μια εταιρεία (Υπεύθυνος Επεξεργασίας) θα πρέπει:

H santso.gr συμμορφώνεται με την τήρηση του GDPR.